نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4032
-
الف
+

دکلمه ای زیبا از «خسرو شکیبایی» اسطوره تکرار نشدنی تیاتر، تلویزیون و سینمای ایران

«خسرو شکیبایی» هنرمند پرآوازه تلویزیون و سینمای ایران 28 سرطان 1387 از دنیا رفت ولی آثار موفق و خاطرانگیزش در ذهنِ اهالی فرهنگ و هنر همچنان ماندگار است.

امروز جمعه 28 سرطان سال 1398 درست 11 سال از سفر «خسرو شکیایی» بازیگر پرآوازه سینما، تیاتر و تلویزیون ایران به سوی خانه ابدی می گذرد و به همین بهانه نگاهی به زندگی هنری این هنرپیشه محبوب اندخته ایم.

به گزارش آی فیلم2، «خسرو شکیبایی» زاده هفتم حمل  1323 خورشیدی در سرک مولوی تهران است.

وی که از دانش آموختگان بازیگری در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران به شمار می‌رفت کار بازیگری را از تیاتر آغاز کرد؛ پس از آن با بازی در فلم خط قرمز ساخته مسعود کیمیایی پا به سینما گذاشت و تا سال ۱۳۸۷ به ایفای نقش در ده‌ها فلم و سریال پرداخت که از به یاد ماندنی‌ترین آثار او می‌توان به هامون،خواهران غریب، خط قرمز، کاغذ بی خط، خانه سبز اشاره کرد.

اما می توان گفت ایفای نقش در فلم «هامون» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» در سال 1368 هجری خورشیدی نام خسرو شکیبایی را بر سر زبان ها انداخت. به گونه ای که برای بازی در این فلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هشتمین جشنواره ی فلم فجر شد و نگاه هنرمندان، منتقدان و مردم را به خود جلب کرد.

او در عرصه ی تلویزیون نیز حضور موفقی داشت. در سال 1354 «محمدرضا اصلانی»، از شکیبایی برای بازی در سریال «سمک عیار» دعوت کرد. سپس در سریال های دیگری از جمله «مدرس»، «کوچک جنگلی»، «لحظه»، «روزی روزگاری»، «کاکتوس»، «خانه سبز»، «تفنگ سر پر»، «آواز مه» و «در کنار هم»، به ایفای نقش پرداخت.

اگرچه شکیبایی بیشتر به واسطه نقش آفرینی در سینما و تلویزیون شناخته شده است، اما صدای او ماندگار و تکرار نشدنی بود. خسرو شکیبایی پنج سال پس از ورود به عرصه تیاتر، در سال ۱۳۴۷ خورشیدی وارد حرفهٔ دوبلوری شد.

همچنین برخی از اشعار فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، سید علی صالحی و محمدرضا عبدالملکیان توسط شکیبایی به صورت دکلمه اجرا شده اند.

استاد خسرو شکیبایی مدت ها از عارضه سرطان کبد رنج می برد، سرانجام در 4 صبح روز جمعه، 28 سرطان 1387 خورشیدی به عمر 64 سالگی بر اثر عارضه ی قلبی در تهران از دنیا رفت.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

سکانسی ماندگار از سریال «روزی روزگاری» با بازی مرحوم «خسرو شکیبایی»

دانلود سریال روزی روزگاری

دانلود سریال تفنگ سرپر

ب م

نظر شما
ارسال نظر